Effects of Satisfaction on Pimpiang Alahan Panjang Island Tourism Visitors
Abstract
This research was conducted at Pimpiang Alahan Panjang Island Tourism, Solok Regency. The study aims to determine how big the effect of visitor satisfaction is on Pimpiang Alahan Panjang Island Tourism, Solok Regency. The population used was 50 visitors to Pimpiang Island tourism. By using the sampling technique, namely the Accidental Sampling method. Questionnaires are data collection techniques. Based on multiple regression analysis, the variables Location (X1) and Facilities (X2) affect Visitor Satisfaction (Y). The multiple linear regression equation obtained is Y = 1.358 + 0.827 (X1) + 0.158 (X2) + 0.05. The coefficient of determination shows that the independent variables (X1 and X2) have an influence of 70.7% on the dependent variable (Y), while the remaining 29.3% is influenced by other variables not included in the study. The t-test of the variables Location (X1) and Facilities (X2) shows that both have a significant effect on Visitor Satisfaction (Y) with f count > f table. From the f test, Location (X1) Facilities (X2) simultaneously or together have a significant influence on the dependent variable, namely Visitor Satisfaction (Y), the calculated f value > f table (56.757 > 3.18) and the sign level is <0.05 (0.000 <0.05).
References
Achmad, E. M., Lokasi, P., & Wisata dan, F. (n.d.). Pengaruh Lokasi, Fasilitas Wisata Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Wisatawan Mengunjungi Obyek Wisata Panyaweuyan Bukit Mercury Sayang Kaak Argapura Dalam Rangka Mengoptimalkan Potensi Ekowisata Unggulan Di Kabupaten Majalengka Eli Achmad Mahiri .
Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.
Amilia, S. (2020). Pengaruh Akses / Keterjangkauan dan Keamanan / Kenyamanan terhadap Kepuasan Pengunjung Objek Wisata Hutan Mangrove Kota Langsa. 4(1), 31–40.
Angga Prihastaka Dirjas, Nurhayati, N. I. (2022). Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Puskesmas Tanah Garam Kota Solok. 16(2), 1–10.
Aziz, Z. A. (2022). Pengaruh Fasilitas Dan Pengalaman Pengunjung Terhadap Loyalitas Pengunjung Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pengunjung (Survey Pada Pengunjung Wisata Umbul Ponggok Klaten). Jurnal Studi Manajemen Organisasi, 17(2), 8–18. https://doi.org/10.14710/jsmo.v17i2.32470
Frimayasa, A., & Lawu, S. H. (2019). Pengaruh Fasilitas Tempat Wisata Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Dunia Fantasi (Dufan) Taman Impian Jaya Ancol Jakarta. Penelitian Ilmu Manajemen, 2(2), 2614–3747.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (USM-Open A).
Inong Khanadya Fitri, Rasidah Nasrah, H. I. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Kantor Wali Nagari Bukik Tandang terhadap Kepuasan Masyarakat di Nagari Bukik Tandang. 7, 24917–24922.
Isa, M. (2020). Pengaruh Kualitas Fasilitas Wisata Terhadap Kepuasan Pengunjung Pemandian Air Panas “Aek Milas Siabu” Kabupaten Mandailing Natal. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 3(2), 111–125. https://doi.org/10.36778/jesya.v3i2.184
Katrin Yunita Polopadang, B. T., & Walangitan, M. D. (2019). Dampak Konflik Dan Stres Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Karyawan PT. Tirta Investama (Danone) Aqua Airmadidi. 7(4), 5215-5224. 7(4), 5215–5224.
Lestari, A. A., Yuliviona, R., & Liantifa, M. (2023). Pengaruh Lokasi, Fasilitas dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Keputusan Berkunjung Kembali. Jurnal Ekobistek, 12(2), 587–592. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v12i2.601
Listyarini, Winny, Darwin Lie, Efendi, S. (2018). Pengaruh Kompensasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Pada CV Sinco Jaya Abadi Pematangsiantar. 4(1), 32-39. 4(1), 32–39.
Maryati, F., & Husda, N. E. (2020). Pengaruh Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Holiday Hotel Di Kota Batam. Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 8(1), 19–26. https://doi.org/10.35829/magisma.v1i1.65
Masturi, H., Hasanawi, A., & Hasanawi, A. (2021). Jurnal Inovasi Penelitian. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 1–208.
Nendissa, G. D. J., & Achmadi, R. (2018). Pengaruh Lokasi dan Motivasi Wisata terhadap keputusan Berkunjung di Alam Curug Gongseng Kuningan Jakarta. Jurnal Eduturisma, 3(1), 5–20.
Nilda Miftahul Janna. (n.d.). Konsep Uji Validitas Dan Reliabilitas Dengan Menggunakan SPSS. 18210047.
Polopadang, K. Y., Tewal, B., & Walangitan, M. D. (2019). “Dampak Konflik Dan Stres Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Dan Kinerja Karyawan Pt. Tirta Investama (Danone) Aqua Airmadidi.” Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 7(4), 5215–5224.
Purwanto, N. (2019). Variabel Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.554
Rahmat Fajrin, A., Wijayanto, G., & Kornita, S. E. (2021). Pengaruh Fasilitas dan Lokasi terhadap Kepuasan dan Minat Berkunjung Kembali Wisatawan Candi Muara Takus Kecamatan XIII Koto Kampar Kabupaten Kampar. Jurnal Ekonomi KIAT, 32(1), 40–47. https://doi.org/10.25299/kiat.2021.vol32(1).7406
Ridho Wandha Putra, Netti IndraWati, I. N. (2022). Dampak Karakteristik Individu Dan Fasilitas Kerja Terhadap Tugas Tanggung Jawab Karyawan PT. Lepen Kencana Utama Saok Laweh Kabupaten Solok.
Rifansyah, M., & Sihombing, D. (2022). Pengaruh Fasilitas, Lokasi dan Daya Tarik Wisata terhadap Keputusan Berkunjung Agrowisata Sawah Desa Pematang Johar Kecamatan Labuhan Deli Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital, 1(3), 153–170. https://doi.org/10.55927/ministal.v1i3.1149
Siregar, N., Elfikri, M., & Paramitha daulay, R. (2022). Pengaruh Lokasi, Promosi, Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada Pengunjung Kawasan Ekowisata Tangkahan Kabupaten Langkat). 3(1), 1-9. Ekowisata Tangkahan Kabupaten Langkat) .SOSEK, 3(1), 1–9.
Supraptini, N., & Supriyadi, A. (2020). Pengaruh Fasilitas, Transportasi Dan Akomodasi Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Kabupaten Semarang. 3(2), 121-131. 3(2), 121–131.
Susiana Reflita, Ida Nirwana, E. S. Y. (2023). Pengaruh Luas Area Dan Fasilitas Terhadap Kenyamanan Pengunjung Wisata Colow Kabupaten Sijunjung. 1(1), 69–80.
Sutriani, E., & Octaviani, R. (2019). Keabsahan Data. INA-Rxiv, 1–22.
Suyatno, R., Agatha, M., Widyanti, S., Pgri, U. B., & Pgri, U. B. (n.d.). Pengaruh Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung (Studi pada Wisata Jurang Senggani (Buper) Kecamatan Sendang Kabupaten Tulungagung ). 5, 133–142.
Triandini, R., & Yusrini, L. (2018). Pengaruh Lokasi dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pengunjung di Panorama Pabangbon Leuwiliang Bogor. Jurnal EDUTURISMA, III(1), 1–20. https://www.researchgate.net/profile/Lenny-Yusrini/publication/340501785_Pengaruh_Lokasi_dan_Fasilitas_terhadap_Kepuasan_Pengunjung_di_Panorama_Pabangbon_Leuwiliang_Bogor/links/5e8d5df0a6fdcca789fdf1ae/Pengaruh-Lokasi-dan-Fasilitas-terhadap-Kepuasan-Pengu
Viony Krismayanti, Afni Yeni, W. I. M. (2023). Pengaruh Perilaku Pedagang Dan Budaya Penataan Lokasi Terhadap Keperaturan Pedagang Kaki Lima (PKL) Dalam Berjualan Di Pasar Raya Kota Solok. 1(1), 135–148.
Wahyu Indah Mursalini, A. (2023). Peran Karakteristik Individu, Fasilitas Kerja Serta Tugas dan Tanggung Jawab Pegawai di Nagari Sumani Kecamatan X Koto Singkarak Kabupaten Solok. 2, 1–6.
Wahyu Indah Mursalini, T. D. K. (2020). Analisis Dampak Karakteristik Individu Dan Fasilitas Kerja Terhadap Tugas Dan Tanggung Jawab Karyawan. 14(1), 13–20.
Wijaya, P. A. G., & Yuliarmi, N. N. (2019). Analisis Faktor- Faktor yang Mempengaruhi Pendapaatan Asli Daerah Kabupaten Badung. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 8(2), 359–388.
Wisudaningsi, B. A., Arofah, I., & Belang, K. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Menggunakan Metode Analisis Regresi Linear Berganda. Statmat : Jurnal Statistika Dan Matematika, 1(1), 103–116. https://doi.org/10.32493/sm.v1i1.2377
Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Perspektif : Jurnal Ilmu Administrasi, 3(2), 96–102. https://doi.org/10.33592/perspektif.v3i2.1540











